Op de koffie bij Daniël Kusse

Gedurende onze maandelijkse bedrijfsprofielenserie, leer je het team achter Utrecht Convention Bureau (UCB) kennen onder het genot van een heerlijk, vers kopje koffie. Wat drijft hen om Utrecht Region te promoten als congresdestinatie? En hoe zien hun dagelijkse werkzaamheden er uit?

We sluiten de serie af met een kennismaking met Daniël Kusse, Marketing & Communicatie Manager bij Utrecht Marketing. Daniël houdt zich dagelijks bezig met marketing en branding strategieën die bijdragen aan het op (internationaal) op de kaart zetten van de regio Utrecht als ideale destinatie om in te werken, studeren, leven of om te bezoeken. Als hij niet bezig is met het aansturen van het team, is hij wel op pad om te praten met stakeholders, fondsen te werven of meetings bij te wonen. Als er dan toch nog een minuutje tijd is, dan kan je Daniël vinden in de koffie corner waar hij flauwe grappen en sterke verhalen ophangt tegen collega’s. Binnen het UCB is Daniël eindverantwoordelijk voor de gehele operatie en richt hij zich op het integreren van het UCB binnen het internationale Utrecht Region-merk.



Hoe drink je je koffie ’s ochtends het liefst?
“Een paar jaar geleden gaf mijn vrouw mij het perfecte cadeau: een koffiepercolator. Dat is hoe ik mijn perfecte ochtend koffie elke dag maak. Een sterke, érg sterke, kop zwart koffie. Uiteraard alleen met de beste bonen. Zonder melk en suiker.”

Wat is je meest memorabele congres- of evenementervaring?
“Er is niet één specifieke ervaring; alle evenementen die mijn team en ik bijwonen en organiseren zijn natuurlijk memorabel. Maar een erg warme herinnering aan het UCB is een moment nog voor ik bij Utrecht Marketing kwam te werken. Toen ik een aantal jaar geleden nog bij het Hubrecht Instituut op het Utrecht Science Park werkte, had ik de opdracht een driedaags congres te organiseren. Hier kon ik wel wat hulp bij gebruiken. Het UCB heeft ons de benodigde assistentie verleend om tot een succesvol evenement te komen. We hebben veel aan de expertise van het team gehad.”

Vertel ons meer over jouw rol
“Als Marketing & Communicatie Manager bij Utrecht Marketing ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van alle marketing strategieën die zich richten op bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten. Ik manage twee teams van marketing experts en accountmanagers. Een van de belangrijkste focuspunten is het bouwen en versterken van de internationale reputatie van de regio Utrecht.”

Waar werk je momenteel aan/naar toe?
“Een van de uitdagingen is de ontwikkeling van een geïntegreerde aanpak op de gebieden branding en marketing voor de regio Utrecht. We hebben te maken met veel verschillende belangen en stakeholders waar we rekening mee moeten houden. Allemaal hebben we één gezamenlijke focus: het bouwen van de internationale regio reputatie om talenten, bedrijven, congressen en bezoekers naar te regio te trekken én te behouden. Om alle verschillende belangen op elkaar af te stemmen, is zowel een heldere en onderscheidende propositie nodig alsook de steun van de stakeholders. Het vinden en behouden van deze balans heeft constante aandacht nodig.

Op welke prestatie van het Utrecht Convention Bureau ben je het meest trots?
“De toegevoegde waarde die we de afgelopen 10 jaar gecreëerd hebben. Het UCB is een zeer waardevol onderdeel van de stad en regio geworden. Er is een oneindige lijst van organisatoren en wetenschappers die met het UCB hebben samengewerkt of door hen zijn ondersteund, en zo hun eigen evenement tot een succes hebben weten te maken. Al deze evenementen zijn van belang voor de ontwikkeling van zowel Utrecht stad als regio. Het is een eer om een bijdrage te mogen leveren aan dat succes.”

Wat is jouw favoriete plek in de regio Utrecht?
“Ik bezoek graag Kasteel Groeneveld in Baarn met mijn vrouw en twee jongens. Het is de ideale plek om stoom af te blazen en van de natuur te genieten. De omgeving is ontzetten idyllisch, met haar kleurrijke bossen en weiden vol koeien en paarden.”

Met wie zou jij ooit je ochtendkoffie willen delen?
“Eigenlijk niet met iemand in het bijzonder. Er zijn zoveel mensen met interessante verhalen die me kunnen inspireren. Ik merk wel dat, sinds ik twee kinderen heb, ik vaak terugdenk aan de tijd dat ik zelf een jonge jongen was. Als het kon zou ik dan ook graag met mezelf als kind praten en de overeenkomsten met mijn eigen kinderen ontdekken én mezelf aanmoedigen altijd een beetje kind te blijven!.”

Connect met Daniël op LinkedIn