Zo jammer, het Locatiecongres 2021 gaat niet door

Het lijkt erop dat maandag 20 september 2021 een drukke dag gaat worden in de locatiebranche. En dat is eigenlijk goed nieuws. Toen Linda op Locatie een onderzoekje startte nadat de kaartverkoop voor het Locatiecongres tegenviel was dit was ze terugkreeg van locaties. Op de geplande datum voor het congres, zit de hut vol en de omzet is, heel logisch, meer dan welkom.

Versoepelingen
Dat maandag 20 september 2021 een bijzondere datum zou worden had het team dat achter de organisatie van het Locatiecongres stond een half jaar geleden niet kunnen bedenken. Het is de dag dat de anderhalve meter vervalt (deze plannen hebben overigens de houdbaarheidsdatum van een pak melk want wellicht wordt dit weer door de overheid aangepast). De versoepelingen zijn met name voor locaties tot vijfenzeventig personen goed nieuws. Er kunnen dan weer zonder restricties bijeenkomsten plaatsvinden op locatie.

Met de billen bloot
Linda Kerkhoven initiatiefnemer van het kennisevent voor locatiehouders en medewerkers vertelt waarom ze ruim drie weken voor het event al de knoop doorhakte om te annuleren. “Omdat de kaartverkoop tegenviel bedacht ik dat dat meerdere oorzaken zou kunnen hebben maar helemaal zeker wist ik het natuurlijk niet. Ik besloot met de billen bloot te gaan en deelde onder mijn directe netwerk dat een persoonlijke uitnodiging had ontvangen de status van de inschrijvingen. Niet als een smeekbede om een kaartje te kopen maar vooral om inzicht te krijgen. Ik vroeg mijn netwerk om af te melden met een reden als ze al zeker wisten dat ze geen kaartje gingen kopen. Die dag kreeg de kaartverkoop een opleving maar ook zag ik aan de reacties bij de afmeldingen wat de grootste gemene deler was: onderbezetting op locatie.”

Er is een logische verklaring. Kleine locatiehouders zetten liever geen kruis in de agenda. Ze lopen dan omzet mis en maken ook nog eens extra kosten voor het kopen van een kaartje. Bij grotere locaties is de spoeling aan personeel dun en omdat de aanvragen toenemen kunnen ze eigenlijk geen personeelskrachten missen. Natuurlijk waren er ook reacties zoals de budgetten zijn bevroren of er is geen geld, maar dat waren er gelukkig slechts enkele.

Teleurstelling en liefde
Na het bericht dat het event werd geannuleerd kreeg Linda veel hartverwarmende persoonlijke reacties. Appjes met hartjes, mailtjes ter aanmoediging en stimulering om het event te verzetten en niet op te geven. Er volgden ook telefoontjes van branchecollega's die wilden weten hoe het met haar ging. Het was een emotionele rollercoaster vertelt ze. “Je steekt toch je nek uit voor deze branche en als het dan niet lukt dan is dat een teleurstelling. Het is spijtig voor iedereen die heeft meegewerkt in de voorbereiding maar ook voor alle locatiehouders en medewerkers die wel een kaartje hadden gekocht.”

Jacintha Ruppert van De Amstel Tafel en het Meetables concept was één van de locatiehouders die een kaartje had gekocht. Zij zette direct een kruis in haar agenda en kocht een kaartje toen ze hoorde dat dit event weer ging plaatsvinden. Bekijk haar reactie in onderstaand filmpje.

Koffiedik kijken
Een nieuwe datum prikken wordt weer koffiedik kijken. Iedereen is een beetje dolende op dit moment. We weten nog niet wat het najaar gaat brengen en ook niet hoe 2022 eruit gaat zien. Het eventprogramma staat als een huis en inhoudelijk gezien gaat het locaties echt helpen om meer zichtbaar te worden in de markt, de sales een boost te geven en specifieke branchekennis op te doen. In principe is het copy-paste naar 2022.