Inspiration story: De toekomst is live met een online toepassing

Ten zuiden van Utrecht stad, in het puntje van Nieuwegein, bevindt zich het moderne NBC Congrescentrum. Met haar 34 zalen en twee evenementenhallen biedt het NBC normaal gesproken plek aan evenementen van 3 tot 6.000 personen. Volgend jaar bestaat dit familiebedrijf 30 jaar. Momenteel wordt de traditie voortgezet door Justin van Hooijdonk, directeur van het NBC Congrescentrum. Door innovatieve ideeën te introduceren en te investeren in online technieken weet hij het congrescentrum – ook in crisistijd – op de been te houden en is hij klaar voor de toekomst.



Als directeur houdt Justin zich bezig met de grote lijnen van de organisatie: het waarborgen van continuïteit, kwaliteit en het creëren van de optimale omstandigheden voor succesvolle bijeenkomsten. Justin is graag in controle. Is iedereen tevreden? Wordt alles correct uitgevoerd? Klopt de beleving? “Dat is één van de dingen die ik a. erg leuk vind, b. waar ik goed in ben en c. wat ook het verschil maakt in onze organisatie”. Het NBC verzorgt jaarlijks talloze trainingen, congressen, evenementen en vergaderingen. Dit doen ze niet alleen vanuit het grote congrescentrum, maar ook zo’n 300 meter verderop vanuit Green Village: een karakteristiek, boerderijachtig gebouw met statige orangerie. Waar Green Village zich met name profileert als moderne trouw- en evenementenlocatie, richt het congrescentrum zich op de zakelijke markt.

Familiebedrijf
Bij het NBC staat gastvrijheid hoog in het vaandel. “Wij zijn een familiebedrijf en dat maakt ons DNA toch anders,” begint Justin. “Wij verzorgen namelijk alle disciplines zelf en huren praktisch geen externe mensen en partijen in. Naast een eigen locatie hebben we dan ook een eigen organisatie. Licht, geluid, techniek; we hebben het allemaal in huis. We hebben in principe geen enkele leverancier nodig om morgen een congres neer te zetten. Dat is wel uniek in deze branche. Dit past ook uitstekend binnen onze duurzame strategie. Hoe minder beweging van leveranciers, hoe minder belastend de carbon footprint is”. Deze hele in-house organisatie maakt het NBC flexibel, efficiënt en geeft de organisatie extreem veel controle over het uiteindelijke product dat zij leveren aan opdrachtgevers. Een ander voordeel van een familiebedrijf, is de continuïteit van het personeel. Wanneer een opdrachtgever terugkomt, wordt hij altijd verwelkomd door dezelfde gezichten. Zo wordt een sterke vertrouwensband opgebouwd.

Toekomstbestendig
De afgelopen jaren ging het het NBC voor de wind. De locatie liep als een trein en de toekomst zag er stralend uit. Tot corona alles een halt toeriep. “Als je vorig jaar maart tegen mij had gezegd: 'Je kunt volgend jaar april nog steeds geen grote live evenementen faciliteren' dan had ik gezegd: 'Je bent helemaal gek!” grapt Justin.
Hoewel corona ook bij het NBC rake klappen heeft uitgedeeld, heeft het NBC goed en snel op de crisis kunnen anticiperen. Volgens Justin komt dit door een aantal factoren. “Hoe je omgaat met de situatie is allesbepalend. Omdat wij een familiebedrijf zijn, konden we heel snel de switch naar online maken. Door te investeren in techniek en service willen we de organiser ook op online gebied helpen succesvol te zijn. We bieden advies en hulp op dit nieuwe terrein wat voor velen nog onbekend is”.

Naast de nodige investeringen in de techniek, is er qua inrichting ook veel aangepast om het congrescentrum toekomstbestendig te maken. Zo worden bijvoorbeeld alle schermen in het pand ingezet voor een coronaproof routing door middel van kleurzones en is alles op anderhalve meter ingericht en waar nodig verbouwd. “Het NBC is dan ook zeker klaar voor het veilig ontvangen van grote groepen gasten. Wij zijn klaar voor een nieuwe start!”

Sneltesten geen gouden ei
Of die start mede mogelijk gemaakt gaat worden door corona sneltesten, daar is Justin nog sceptisch over. Hij verwacht niet dat dit het gouden ei is waar de eventindustrie naar op zoek is. “Ik denk dat het te omslachtig is. Misschien is het nodig om een aantal maanden te overbruggen, maar dan verwacht ik dat het alsnog niet de oplossing is. Want wie gaat die tests afnemen? Als je dat zelf thuis gaat doen, wie zegt dan dat het jouw test is en niet die van een huisgenoot? Hoe ga je dat controleren? Dat is niet te doen. Ik denk dat corona uiteindelijk gewoon naar de achtergrond verdwijnt en dat we snel weer terugvallen in het oude patroon”.

De toekomst is live met een online toepassing
Ondanks dat we reikhalzend uitkijken naar de tijd dat live evenement weer de norm worden, zal het beeld van het klassieke congres er toch anders uit gaan zien dan voorheen. Sinds afgelopen jaar heeft het NBC eigen livestreamstudio’s geïnstalleerd en they are here to stay. “Ja, die studio’s gaan nooit meer weg. Live zal ooit weer leading worden, maar de toekomst is live met een online toepassing. Stel je hebt een evenement dat gestreamd wordt, maar dan komt de koffiepauze voor de gasten in de zaal. Met een studiosessie waar een spreker een kwartier een interview doet, kun je mooi die ‘leegte’ opvullen voor de kijker thuis.
Een andere toepassing van online is dat je het event altijd op een later moment nog eens terug kunt kijken. Misschien had je op het moment van het event geen tijd, of wil je maar één specifieke sessie zien, dan kan dat ook op een later tijdstip. Soms is de terugkijkratio nog hoger dan de live ratio”. Volgens Justin schuilt achter dit principe mogelijk ook een nieuw verdienmodel. “Je zou het kunnen zien als een soort Netflix concept. Je hebt toegang tot een hele variëteit aan on-demand streams, alleen betaal je hier per sessie in plaats van een maandabonnement. Zo kies je alleen het onderwerp dat op jou van toepassing is”.

In welke vorm evenementen in de toekomst dan ook mogen plaatsvinden, Justin ziet de toekomst rooskleurig. Hij verwacht de komende jaren gewoon verder te gaan met mooie belevenissen creëren door de combinatie van hospitality en innovatie.

Bezoek de website